Tuesday, November 30, 2010

My big day....... 20 november 2010

20 November 2011 - Alhamdulillah akhirnya saya memiliki segulung ijazah yang telah lama diidamkan... mengimbau kembali detik2 bermulanya minat nk smbg study...uisshhhh mmg betul2 x sangka...
bermula detik apabila saya bekerja dibahagian Import, Rantau Panjang pada awal 2006...mcm nie citer dia....nk tau x keje kastam nie penat jugak....bagi seorang wanita kena panjat lori, trun lori...peghhh berpeluh beb...dh la bau kt kawasan import tu x berapa enak ala2 bau belacan gitu...nk wat cam ner...kt situ la lori bwk getah..lori bwk lembu..lori bwk sayur n buah-buahan......mmg x manis jer nmpk deh....dh la saya ni perempuan nk turun dan naik lori...sebelum nie kt situ hanya pegawai lelaki jer yang keje panjat lori...turun lori...mcm mane la saya plak kena bertugas kt situ..dh rezeki kot...kena panjat lori...so adalah seorang agen kastam bg tau kat saya " Mie klu mung ngaji lebih kit jah...x payah mung panjat2 lori nie checking barang (dagangan)....mung blh duk dlm bilik aircond tuh (bilik penguasa kastam dibahagian import)...sain borang jah!!! " tup... terdetik hati saya...apa salah klu saya sambung belajar...saya pun ader la minat sikit2 nk sambung blajar..saya pun tya hubby yg saya berniat nk smbg belajar...tanpa pikir panjang dia terus setuju dan mnyokong saya sepenuh hatinya...

So start ari tu...saya pun survey la kt maner la saya nk smbg belajar...nk amik USM...jauh la nk g exam kt Penang...masalah la...UUM plak lum lg bkk francais kt Klate...so x tau mcm mane blh lak terbayang OUM dlm minda saya...dengan semangat yang meluap2 utk sambung belajar saya terus walk-in ke OUM dan apply utk jd student kt situ...rezeki meyebelahi saya...dengan kelulusan SPM yang blh tahan la (sbb ms ngaji kuat main2 - member2 ader yg dh jadi doktor,lawyer dan kebanyakkan dh ader kerjaya sendiri...saya jer baru nk terhegeh2)..dan pengalaman kerja yang ada...saya ditawarkan mengikuti Ijazah tanpa perlu memiliki diploma....so saya terima tawaran tersebut dalam bidang pengurusan...(Bachelor in Management with Honours)....cheewaaahhhh.... bermula lah detik sebagai seorang pelajar....sebagai seorang isteri....dan sebagai seorang ibu...

First time masuk belajar kenal lah kawan2 yg satu fakulti...Asril, Sarah n Zura...member kamcing nih...Asril separuh jalan jer belajar...sbb dia sibuk nk kawin....so renti tgh jln..Sarah n Zura...kami sama2 abihkan pengajian.... masuk plak sessi nk bayar yuran...saya beruntung sebab x perlu mohon PTPTN utk membiayai yuran saya, saya hanya perlu mohon kepada orang yang paling penting dalam hidup saya...ayah...mak...hubby...kesian dorang berkongsi la duit utk biaya yuran saya...

Ada kenangan yang x dapat saya lupakan sewaktu saya belajar....dalam kusyuk2 belajar...eh termengandung la plak, dh rezeki nk wat cam ne so terima seadanya...planning nk ndandung abih study...tp rezeki dtg awal...so saya akan dapat anak degree..saya mengandung tahun 2007 dan saya bakal menimang cahaya mata awal 2008....dalam sarat mengandung saya hadir ke kuliah....buat assignment....amik exam...memang terasa begitu mencabar la...kebetulan Cinta Leamirza (anak degree) lahir waktu saya akan menghadapi exam...dlm pantang saya terpaksa pegi exam..erm ngan berstokin saya pegi exam...tp maintain la pki bj kurung...x nk orang perasan...hehehe...

Akhirnya, setelah mengharungi pelbagai cabaran dan dugaan...saya telah menamatkan pengajian saya....syukur padaMu  Ya Allah kerana menguatkan semangatku....terima kasih buat my hubby yang byk bagi dorongan dan ader gak tlg prepare assgmnt (patutnya degree ni kena kongsi,buh 2 nama)...buat anak2 mummy thanks kerana faham situasi mummy...kekadang tu kacau gak mummy study... terima kasih buat mak n ayah yang byk tolong dari segi kewangan....terima kasih kepada kaum keluarga dan semua kawan2 yg byk mberi sokongan...














1 comment:

ummi said...

menci baca komen ni....
cit... nama mak cu tak... malah baekk.. (malas nak baik)